Інформаційна гігієна під час війни: які зміни відбулися в просторі українців – опитування

Дослідження показало, що телевізор як джерело інформації поступився лідерськими позиціями інтернету

Широкомасштабна війна серйозно вплинула на медіаландшафт України. По-перше, в телеефірі запровадили політику одного голосу і більшість новинних служб об’єднали в телемарафон “Єдині новини”. По-друге, в умовах динамічного і часто трагічного розвитку ситуації, шалено зріс запит на інформацію. У липні КМІС на замовлення ОПОРИ провів соціологічне дослідження, котре показує, які саме зміни відбулися в інформаційному кошику українців.

Опитування проводилося серед респондентів віком від 18 років на територіях, які Україна контролювала станом на 23 лютого 2022 року, однак в дослідженні не взяли участь люди, які відтоді евакуювалися в інші регіони або виїхали за кордон. Метод – телефонне інтерв’ю з використанням комп’ютера; вибірка – 1000 учасників, похибка – до 3,4%.

Дослідження показало, що телевізор як джерело інформації поступився лідерськими позиціями інтернету. 59% респондентів до топ-2 джерел інформації зараховують соціальні мережі (а загалом за останні 7 днів отримували інформацію з них 69%). “Єдині новини” зараховують до топ-2 джерел інформації 43% (загалом його дивилися 57%).

Соцмережі цінують за зручність (36%), різні точки зору (24%), оперативність (20%), хоча достовірність відзначають тільки 26%. У “Єдиних новинах” зворотні показники: достовірність (68%), зручність (13%), різні точки зору (6%), оперативність (10%).

88% респондентів користуються інтернетом, зокрема 79% роблять це щодня або майже щодня. Серед соціальних мереж найпопулярніші Telegram, YouTube, Facebook. 41% сумарного часу споживання новин українці використовують на Telegram, 37% – на YouTube, 12% – на Facebook, 6% – на Viber.

62% надають перевагу коротким відео; 61% – коротким інформаційним повідомленням. Лонгріди цікавлять тільки чверть українців.

Зберігається вікова різниця, зумовлена різною технічною грамотністю і забезпеченням смартфонами. Загалом 75% українців мають смартфон, але серед молоді до 30 років це 96%, а серед осіб віком 60+ років – 49%. У першій групі 87% зараховують соціальні мережі до топ-2 своїх джерел інформації, а 28% – “Єдині новини”, а в другій ці показники, відповідно, 34% і 61%.

Також є певна різниця у популярності соцмереж серед мешканців сіл і великих міст (49% і 67%).

Телемарафон “Єдині новини” має найвищий рівень довіри – 57% (не довіряють йому 6%).

Політику одного голосу в телеефірі схвалюють 65% респондентів, засуджують – 17%. Водночас 60% вважають, що на телебаченні потрібна обґрунтована критика влади. 

російські джерела інформації все ще привертають увагу 13% українців, але з них 89% пояснили це тим, що хотіли перевірити, як інформацію подають у рф, і лише 2% сумніваються в українських джерелах. 

16% українців вважають, що російські ЗМІ дають альтернативний погляд для балансу, але для 77% інформації з українських ЗМІ достатньо для повноти картини.

Серед користувачів соціальних мереж 39% підписані на офіційні канали органів влади та посадовців. 48% – на президента, 17% – на ЗСУ, 9% – на Олексія Арестовича, 6% – на Валерія Залужного, 5% – на Віталія Кіма.

Респондентів також попросили назвати 5 “лідерів думок”. 56% змогли навести принаймні одне прізвище. Володимира Зеленського назвали 29%, Олексія Арестовича 14%, Олега Жданова 12%, Валерія Залужного і Сергія Притулу – по 9%, Віталія Кіма і Михайла Подоляка – по 4%, Олексія Резнікова, Дмитра Гордона і Юрія Бутусова – по 3%.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *