Томас Мертон про дві найбільші загрози для духовного життя, і як із ними боротися

Що підступно вбиває твоє духовне життя і як собі з цим дати раду? Це справа непроста. На щастя, на допомогу нам приходить досвідчений монах — Томас Мертон.

Певно, нема таких віруючих, кому духовне життя вдається без труднощів. Духовне життя — це один із найважчих аспектів у християнстві. А його особливими ворогами, згідно з переконанням Томаса Мертона, є лінощі та боягузтво.

І немає в цьому нічого дивного! Подібно як Євангеліє, а разом із ним усе християнство, так і духовне життя, збудоване на Євангелії, — вельми вимогливе. Про це прекрасно знав сам Томас Мертон, який, вивчаючи євангельське послання і твори св. Йоана від Хреста, дійшов до прийняття священства і вступу до траппістів — одного з найсуворіших орденів Католицької Церкви.

 

Любов, яка програє комфортному життю

Коли в Церкві заходить мова про духовне життя, то, безсумнівно, в ній не бракує тих, хто серйозно ставиться до цієї справи. Однак є в ній і ті, хто або залишає це без уваги, або гадає, що духовність пов’язана з величезними зреченнями, довгими годинами навколішках, суворими постами, постійною серйозністю і високодуховними думками. Вражена такою картинкою, людина капітулює.

Є й такі, хто в потоці щоденних клопотів просто не хоче братися ні за які духовні зусилля, виправдовуючись браком сил і можливостей, або вбачають у духовності тільки шкідливий відрив від реальності.

Відмову від духовного життя, з яких завгодно причин, Мертон зводить до двох слів: лінь і боягузтво. Ці дві життєві позиції стають ще більше небезпечними, коли їх прикривають масками розважливості, бо то вона «каже нам, чого Бог від нас жадає, а чого ні (…), вказує нам, коли зусилля непотрібні, а коли доконечні». А в кінцевому підсумку обидві ці постави є наслідком браку довіри до Бога, браку уповання на Його любов — яка програє у порівняннях із комфортним буттям.

 

Духовність у щоденності

Лінощі й боягузтво — це втеча від будь-якого можливого ризику, а ризику не уникнути, якщо хочеш піти за Ісусом. Однак боягузтво робить людину ще більше хиткою, стаючи однією з думок. Надія занепадає, а любов залишається схованою за невпевненістю. Такий страх спроможний ефективно паралізувати також і саму нашу молитву.

Як цьому противитися? Відповіддю є реалістичність у житті. Мертон зауважує, що духовне життя належить проживати у буденності, в тих умовах, у яких ти функціонуєш конкретно зараз. Духовне життя зовсім не «відірване від світу», воно не «підвішене» десь поміж ангелами в небі.

Навпаки, якщо прагнеш бути людиною духовною, то жити треба передусім своїм власним життям, без страху перед обов’язками — але і не боячись занедбань, що їх приносить дійсність, у якій нас поставив Бог. Саме реалізм дозволяє нам знайти волю і мудрість Божу.

 

Жити своїм життям — і освячуватися

Окрім цього, монах Мертон залишає нам три практичні вказівки, дотримання яких допоможе провадити духовне життя, базоване на реалізмі.

1.Треба бути впевненим у тому, що робиш. Однак щоби цю певність мати, потрібна чуйність і відкритість на натхнення.

2.Щоби зберегти таку чуйність і відкритість, потрібна віра, яка і є світлом, що допомагає розпізнавати Божу волю на щодень.

3.А щоб віра була таким провідником у дорозі, треба постійно оновлюватися через Боже Слово і таїнства.

«Якщо ми маємо стати духовними — маємо залишитись людьми. (…) Ісус жив звичайним життям людей своїх часів, щоб освятити звичайне життя людей усіх часів».

Переклад CREDO за: Пьотр Богдановіч, Aleteia

 

Опубліковано в news Позначки

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *