Хто мудрі, а хто немудрі, або куди скеровані наші відчуття

Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 8 жовтня

Цю притчу, тобто подібність до десяти дів, нерозумних та мудрих, дехто просто відносить до дівиць, з яких одні, за словами апостола, є дівицями і тілом, і духом, а інші, зберігаючи лише фізичне дівоцтво, не мають інших справ, що відповідали б їх тілесному стану; або, зберігаючи дівицтво лише завдяки пильності батьків, подумки вже живуть у шлюбі (див. 1Кор 7, 36). Але мені здається, що з огляду на все, сказане вище, в цьому місці криється інший сенс, а порівняння притчі стосується не до дівочого тіла, а до всього роду людського. Дійсно, подібно як двоє, що працюють в полі, і двоє, що молотять на жорнах, означають два види людей — християн і юдеїв або святих і грішників, які, увійшовши в Церкву, ніби-то і справді орють і молотять, а насправді все роблять кривлячи душею. Так і в цьому випадку десять дів стосуються до всіх людей, які позірно вірують в Бога і підтверджують свою віру Святим Письмом, незалежно, чи вони справді належать до Церкви, чи це юдеї або єретики. Їх всіх названо дівами, бо вони хизуються пізнанням єдиного Бога і тим, наче їх думка не осквернена безстидним ідолослужінням. Олію мають ті діви, котрі прикрашають себе вчинками, співвідносними з вірою. А не мають оливи ті, котрі позірно наче сповідують Господа своєю вірою, але не піклуються чинити добро. Під п’ятьма дівами, як нерозумними, так і мудрими, ми можемо розуміти п’ять відчуттів, що у деяких скеровані до небесного і бажають вищого, а в інших прагнуть земної нечистоти і не мають теплоти істини, якою вони могли б просвітити власні серця. Про зір, слух і дотик в духовному сенсі сказано: що ми чули, що бачили нашими очима, що оглядали і чого руки наші доторкалися (1 Йо 1, 1). Про смак сказано: Спробуйте й подивіться, який добрий Господь (Пс 34, 9); про нюх: Запах пахощів твоїх найзапашніший, Розлите миро — твоє ім’я (Пісн 1, 3) та: ми для Бога — пахощі Христові (2Кор 2,15).

св. Єронім Стридонський


Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.

Підтримайте автора роздумів — «Скинію»!
▪Новий номер картки ПриватБанк: 5169 3305 2243 6531 (Чобіт Ольга Іванівна)
▪Для власників картки Монобанк: https://send.monobank.ua/jar/7CJJ5U5JwP
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу [email protected]

Опубліковано в news Позначки

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *